Monday, November 29, 2010

 

Jazz vervolg

Tijdens het werk zongen de slaven vaak ritmische worksongs











In 1850 werd de slavernij afgeschaft. Men schat dat ongeveer tien miljoen slaven zijn ingescheept vanuit Afrika.

De slaven kwamen deels uit Senegal. Deze negers kenden snaarinstrumenten. De negers uit Ghana, Dahomey en Nigeria brachten de polyritmiek mee

De Portugezen en Spanjaarden haalden ook slaven uit Congo en Angola. Deze negers hadden een cultuur van meerstemmig zingen, en spreken in dialoog.

In het Zuiden van Amerika kwam de muziek van de slaven beter tot zijn recht omdat daar veel katholieken zoals Spanjaarden en Portugezen waren. Die herkenden het responsorium beter uit het gregoriaans zoals bijvoorbeeld in de litanie van alle heiligen, kyrie eleison en tal van andere gezangen die ook deze basale vorm van muziek hadden. De priester roept een heilige en de mensen roepen ora pro nobis. Herhaling van woorden of uitroepen van steeds dezelfde zinnen is ook een element dat zowel in de jazz als in het gregoriaans voorkomt. Het is ook bekend bij de islam waar allah akbar geroepen wordt. Bij de katholieken is het rozenhoedje ook een herhaling ven hetzelfde gebed.

Door de blanke bevolking in het Noorden van Amerika werd dit soort zaken als heidens beschouwd door de protestanten. Ook dansen was daar verboden . De voorschriften waren dat men niet met de benen over elkaar mocht dansen. Gelukkig deden de negers dat niet want die deden zogenaamde “ring shouts”. Dat kende ze wellicht van de Islam uit Afrika, waar de mensen ook counterclockwise rond de ka'ba ritmisch schuifelen en in de handen klappen ondertussen roepend en zingend en allah akbar herhalend.

Uit de ringshouts ontstonden de worksongs. Die bevorderden het werktempo en daar had niemand van de slavenhouders een hekel aan.

Het vervolg op de worksongs waren de gospels, die meestal verhalen over Jezus vertellen.

Jesus met the woman at the well
Jesus met the woman at the well
And he told her, everything that she'd done, that she'd done

And he said, woman, look-a here woman,
Tell me where is your husband?
She said whoa, whoa, whoa, whoa, I don't have one

He said, woman, look-a here woman,
They tell me you have five husbands
And that man you have now sure ain't one

She went running, crying, God help me
She said whoa, whoa, whoa, whoa, you must be the prophet
Because you told me everything that I've done

Meer algemeen godsdienstige liederen waren de spirituals.Daarna ontstonden in het begin van 1900 de blues. Blues feeling is een gevoel van droefheid.

Most commonly, lyrics are in three lines, with the first two lines almost the same with slight differences in phrasing and interjections.

I hate to see the evening sun go down,
Yes, I hate to see that evening sun go down
'Cause it makes me think I'm on my last go 'round
W.C. Handy's "St. Louis Blues"

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?