Monday, January 07, 2008

 

De Typhoon


Links: de HawkerTyphoon

Rechts : de Hawker Tempest met raketten




Toen we in september 1944 bevrijd werden door de Engelse soldaten, kregen we snel inkwartiering. Ons huis lag vol soldaten, want het huis stond leeg, omdat de Duitsers alles hadden meegenomen, toen we met de hele familie moesten onderduiken. Tegenover ons was de bakkerij en café van de familie Pennings en daar lagen sergeanten van het tweede bataljon van de Royal Ulster Rifles, dat deel uitmaakte van het derde Britse leger. Er was een sergeant kok, een sergeant schoenmaker en last but not least een sergeant van de cantine. Zij waren allemaal baas van een groepje soldaten die als het ware hun beroep in het leger uitoefenden. Het was ieder avond feest, want er waren cake , sigaretten, meel, eierpoeder en drank in overvloed. Overal hing de lekkere lucht van de gele Virginia sigaretten ( Players) en we paften er na de eigen teelt, die we gewend waren, lustig op los. Betje Fransen uit Boxmeer, die op bruiloften en partijen vaak ging koken, was gelukkig bij de Penningsen “geëvacueerd” en hield zich voornamelijk bezig met het bakken van cake en het maken van gebak. Ik speelde voor tolk en kon volop aan de feestelijkheden deel nemen. Er werd overal over gepraat en ik kan me herinneren dat de mannen van de Ulster Rifles, die aan de invasie hadden deel genomen en via Frankrijk en België tenslotte in Sint Anthonis waren beland, met veel respect over de Typhoons spraken. Als ze in het nauw hadden gelegen, kwamen er vaak typhoon fighters en dan was het snel gedaan met de Duitse tanks. De Hawker Typhoons hadden raketten, die ze tamelijk nauwkeurig op tanks en vrachtwagens konden richten. Augustus 1944 waren 150,000 Duitsers in Normandië in de zogenaamde zak van Falaise, met tanks en voertuigen ingesloten. In korte tijd waren tanks, vrachtwagens en antitank-geschut door de typhoons massaal vernietigd. Generaal Erwin Rommel wist zwaargewond uit de zak van Falaise te ontkomen.

De “ single seat fighter-bomber” Hawker Typhoon werd in 1941 ontworpen en was lang een zorgen kind. Onbetrouwbare motoren en tegenvallende snelheid waren in het oog springende obstakels. Het toestel werd over de jaren echter zoveel verbeterd dat het na begin 1944 door de soldaten met bewondering the Tiffy genoemd werd. Hij had nu prima motoren van Rolls-royce en een druppelvormige kunststof kap ( bubble canapy). Omdat het toestel zeer op het Duitse toestel Focke-Wulf 190 leek, was de typhoon voorzien van zwart-witte strepen, zodat iedereen wist waar hij mee te doen had. Hij kreeg nu de naam Tempest en was nu een moderne eenpersoons fighter-bomber voorzien van 4 mitrailleurs en een aantal 27 kg zware raketten onder de vleugel. Hubert Lange een zeer ervaren en bekende Duitse piloot, die voor het eerst de Messeerschmit 262 met straalmotor vloog noemde de Hawker Typhoon-Tempest zeer gevaarlijk vanwege zijn geweldige snelheid en omdat hij zeer laag kon vliegen en toch zeer wendbaar bleef. Bovendien vond hij hem zeer goed bewapend.

In Juni 1944, tijdens de landing in Frankrijk waren er 26 squadrons met in totaal 2000 Typhoon Tempest. Het was dezelfde tijd dat Hitler de vliegende bommen V1 inzette tegen Engeland. Door hun wendbaarheid waren de Tempest in staat 638 van de totaal 1846 V1's, vaak door ze met de vleugel aan te tippen, van hun koers te brengen en te vernietigen.

De Hawker Tempest




Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?