Thursday, January 10, 2008

 

De Gloster Meteor

Rechts: Een Gloster Meteor in Soeterberg

Albert Willems uit Canada is een trouw lezer van mijn dagboek en en geeft af en toe, gelukkig meestal lovend commentaar. Hij mailde me dat hij in 1953 op het vliegveld Volkel gewerkt had. Er vlogen toen voor het eerst straaljagers en wel de Gloster Meteor. Hij herinnerde zich dat ze al “fuel tanks”aan de vleugels hadden en dat er af en toe wel eens een ongeluk plaats vond. De fueltanks zullen wel nodig zijn geweest, want het toestel gebruikte 1800 liter kerosine per uur.

Eens was er een verongelukt, waarna direct alle andere toestellen de lucht in gingen. Toen hij vroeg waarom dat was vertelden men dat dat het beste was voor de piloten om niet door zo'n ongeluk bang te worden

De Gloster Meteor werd gebouwd door de Engelse Gloster Aircraft Company, die al in 1917 was begonnen met het bouwen van vliegtuigen. In 1934 werd Gloster overgenomen door Hawker, maar bleef vliegtuigen maken onder de eigen naam. De Gloster Meteor werd al in 1943 door de RAF gebruikt en bleek zeer geschikt om vliegende bommen V1's uit de lucht te halen. In het begin waren er veel moeilijkheden. Zo vielen de beide motoren soms onverwachts uit. De vliegtuigen hadden toen nog geen schietstoel en dat was voor de piloten niet direct een prettige gedachte. De Gloster Meteor was een Engels antwoord op de iets meer geavanceerde Duitse Messerschmitt M263, een straaljager, die al iets eerder in de lucht was gekomen. Toch was de Gloster Meteor voor die tijd al heel apart. Hij ging al met een snelheid van 225 km/uur omhoog en bereikte na 7 minuten een hoogte van 10 km. Hij vloog een kruissnelheid van 540 km/uur. Nederland heeft van 1948 tot 1959, 260 exemplaren gehad, waarvan er ongeveer de helft verloren gingen door crashes. De gloster Meteor was op den duur geen partij meer voor de Russische Migs en de Amerikaanse Super Sabre. De Nederlandse luchtmacht gebruikte van 1956 tot 1968 de Hawker Hunter.


Comments:
This comment has been removed by the author.
 
Een mooi filmpje van een oud vliegtuig. Zoals je ziet heb ik het nu zo ingesteld dat bezoekers een bericht achter kunnen laten. Gr, Twan
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?