Wednesday, December 19, 2007

 

vervolg Mustang

Links de P 51 D Mustang met druppelvormige kap
The Cadillac of the sky






De eerste keer dat de Amerikanen in Duitsland bombardeerden was op 4 juli 1942. Van elke 6 toestellen gingen er twee verloren. Op 17 agustus hadden de Amerikanen van de 376 toestellen er 60 verloren. De ongelukken begonnen zodra de escorte van jachtvliegtuigen stopte. De Engelse Spitfires en Amerikaanse Thunderbolts konden zelfs met “drop-tanks” niet verder op en neer dan de Duitse grens en dan werden de bombers door Duitse jagers van de Luftwaffe opgewacht.

14 Oktober wordt wel black Thursday genoemd omdat op één dag 60 B-17's verloren gingen Elk toestel had een bemanning van 10 man. Mede door het verlies aan piloten moest men naar een oplossing zoeken, wilde men de oorlog niet verliezen. Men moest deze oplossing zoeken in jachtvliegtuigen, die een vergelijkbare afstand konden afleggen als de bombers en deze op hun vlucht, op en neer konden beschermen.

De vliegtuig fabriek North American Aviation (NAA) in Inglewood, Californië bouwde de Mustang met dat doel.

Toch heeft het ongeveer 3 jaren geduurd voordat via verbeteringen van de P51-B en de P51-C de P51-D klaar was. Vooral door gebruik te maken van de Merlin-60 motor van Rolls-Royce en door het bevestigen van de Engelse zogenaamde Malcolm hood werd dit doel bereikt. De Malkolm hood is een druppelvormige doorzichtige kunststof kap, die uitzicht naar alle richtingen mogelijk maakt. Ook de F-16 heeft ook nu nog zo'n kap. Tenslotte konden deze jachttoestellen de bommenwerpers ook naar de verste doelen begeleiden. Tijdens topproductie periodes werden 857 P51's Mustangs per maand gebouwd.

De eerste missie waarbij een P 51 D Mustang op en neer met de bombers mee kon was naar de Duitse stad Emden, op 11 januari 1944. De formatie van B-17 vliegend forten werden aangevallen door 7 Messerschmits110 en enkele andere één en tweemotorige jagers. Majoor James Howard, die de Mustang vloog schoot een tweemotorig toestel neer plus nog een Fockewulf 190 en een Messersmitt 109.Van de 6 machine geweren vroren er 5 vast en het was daarom een geweldige prestatie. De Bomber-piloten verklaarden dat hij minsten 6 Duitse vliegtuigen had neergeschoten en dat zou hem tot een “one day ace”gemaakt hebben. Hij weigerde echter deze titel, omdat hij zelf daar niet van overtuigd was, maar ontving wel de hoogste Amerikaanse onderscheiding voor moed namelijk the medal of honor. Hij was de enige piloot , die deze titel kreeg in “the European air war theater” zoals de Amerikanen dat zeggen.

Er werden in totaal 7956 van de P51 D Mustangs geproduceerd.

Toch was het toen nog de tijd dat segregatie in Amerika nog hoogtij vierde. De 332th fighter group bestond vanaf juni 1944 uitsluitend uit zwarte Afro-Americans. Een piloot van de groep met de naam Lee Archer werd ondanks 5 overwinningen op Duitse toestellen niet de titel ACE verleend.

P51D Mustangs boven Japan in 1945
met 6 mtrailleurs



Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?