Wednesday, November 30, 2005

 

pastoor Urbain Grandier uit Loudon, die door de exorsiten (paters) gemarteld wordt.
Rechts: kardinaal Richelieu (1585-1642)
In 1624 eerste minister in Frankrijk
Een uitspraak : geef me een lijst van de meest betrouwbare mensen en ik vindt toch wel een reden om ze op te hangen.





Men kan zich voorstellen, dat in tijden dat het weer gunstig was om de schimmel secale cornutum op de rogge te laten groeien, dit ernstige gevolgen kon hebben. Op het eerste gezicht lijkt het vreemd als men in de literatuur vermeld ziet dat: “ St. Anthony's fire the gangrenous, putrefactive disease, wreaked more devastation on the human body, than even AIDS”.

Het heeft lang geduurd voordat men in de gaten kreeg dat veel ellende in de late Middeleeuwen, zoals heksen jacht en brandstapels, met moederkoren te maken hadden. Men dacht in die tijd dat mensen door invloed van de duivel door dieren konden bezeten worden. Bezeten betekent dan ook dat de duivel op een of andere manier bezit van iemand neemt. Over allerlei merkwaardige verschijnselen zijn wel 100 boeken verschenen, waarvan een aantal die betrouwbaar zijn.

In de moderne tijd kon men dit alles moeilijk plaatsen en men geloofde het niet, of men deed er het zwijgen toe. Toch kan men zich voorstellen dat bijvoorbeeld in een klooster waar men in een gesloten gemeenschap leefde en zijn eigen rogge teelde dit onverwacht ernstige gevolgen kon hebben. Er zijn vele verhalen bekend van wat men “Mass sociogenic illnesses” noemt. Zo bleek er in Frankrijk op een gegeven moment een zustersklooster waar de nonnen zich vreemd gedroegen. Ze miauwden als katten, dat aanleiding was voor de autoriteiten in het dorp om enkele soldaten bij het klooster te zetten, die bij herhaling van het miauwen, bestraffend zouden optreden. Door het gezamelijk eten van besmet roggebrood konden enkele zusters psychotische verschijnselen vertonen. Bij psychosen ziet men vaak dat mensen zich verbeelden iemand anders te zijn. soms ook dat men een bepaald dier is. Als de zusters, die nog normaal zijn , maar op de rand van psycho-somale labiliteit staan, kan het ethologische pricipe van "sympathische inductie" de rest doen en zo kan een miauwend klooster ontstaan.

In Saxen en Brandenburg, waren nonnen, die elkaar op een gegeven moment begonnen te bijten.

In 1630 was er in Milaan gelijktijdig met ernstige psychische problemen tevens een uitbraak van de pest. Zo werd een man die de WC. bril schoon maakte door de mensen weggesleept en vermoord omdat men dacht dat hij de WC. bril met heksenpoeder bestreek. Ook kappers werden verdacht tovermiddelen in hun flesjes te hebben en als ze niet bekenden, werden ze geradbraakt totdat ze bekenden om ze vervolgens op de brandstapel te zetten.

In Loudon in Frankrijk begonnen de zusters Urselinen zich abnormaal te gedragen. Zij beschuldigden de pastoor Urbain Grandier ervan, dat ze door hem behekst waren. Omdat de pastoor kritiek geuit had op kardinaal Richelieu, nam die neteen krasse maatregelen en liet enkele paters proberen, om de duivel bij de pastoor uit te drijven (exorsisme). Toen dat niet lukte, omdat de pastoor een pakt met de duivel gesmeed zou hebben, werd de pastoor zwaar gemarteld en vervolgens in 1634 levend verbrand.

In de geschiedenis is een opvallende parallel te zien tussen jaren van intensieve heksen vervolging en klimatologische omstandigheden die gunstig zijn voor het voorkomen van moederkoren. Ook de pest uitbraken gaan daarmede gepaard, dat te verklaren is, omdat ergotamine ook bij lage dosering het weerstands-vermogen verlaagt, en zo de pest bacterie haar kans krijgt.




Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?